tisdag 28 maj 2019

Silversmide

Hej!

Det var spännande och väldigt pilligt att arbeta med silversmide. Kändes högtidligt att såga i ädelmetallen silver. Värre var det att sedan slipa bort ojämnheterna och den ädla metallen bara "försvann". Tänkte på de som sliter i silvergruvorna för att få fram ett material som vi tycker är så fint att vi betalar dyrt för det.

Såga rakt har jag ju pratat om förut. Inte min starka sida. Men med lite trix gick det hyfsat bra. Dags att med mjuk hammare forma ett C och sen forma vidare så de två kortsidorna möttes. Nu var det dags för hårdlödning med gasolbrännaren. Det gick förvånansvärt lätt. Kapillärkraften gjorde sitt arbete och jag bara "tittade på". 

Efter betning skulle missfärgning i lödsnittet filas bort och så äntligen! Ringen sattes på hornet och nu började självaste formandet efter mitt finger. Hamra. Snurra. Hamra. Snurra. Vända på ringen. Hamra. Snurra. Efter en stund var den perfekt formad. Slipades med vax och blev riktigt blank.

Dagen kändes inte så kreativ. Mer att följa en arbetsprocess. Men någonstans ska man börja. Kan man vara kreativ innan man kan grunderna? Nej. Idag fick vi grunderna. Idag var det koncentration som gällde. Lite mallig åker jag hem med min glänsande ring!

/Pyvve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar