onsdag 29 maj 2019

En eftermiddag med svarven

Hej!

Eftermiddagen ägnades helt åt svarven! Jag har gått igenom den och tittat inuti och skruvat på allt som gick att skruva på. Ett trä-ämne (8-kanting) hade jag förberett tidigare så det var bara att börja forma den till en rulle.


Å så var det detta med skiss. Jag behöver verkligen träna på att skissa och sen följa den. Man måste ju inte alltid göra en skiss men det är en fördel att göra det för övningens skull.


Jag utgick från att ämnet var 20 cm långt. Tänkte en ljusstake. Helt enkelt för att jag inte hittar någon chuck för skålsvarvning. Det kanske inte ens finns någon i Hobbylokalen. Jag tycker om lite tjockare ljus så beslöt att behålla hela tjockleken i ändarna och mätte ut mitten med grönt streck samt 3 cm från ändarna enligt skiss.


Började så svarva lite försiktigt. Testade alla nio stål som finns att tillgå. Hittade mina favoriter. Arbetade mig djupare ner i materialet.


Min tanke var att varje "trappsteg" sedan skulle formas vidare till en rund form. Inser nu att min skiss inte kommer att hålla. Detta med proportioner och verklig storlek är inte min starka sida. Borde klippt ut en skalenlig skiss i papper eller gjort en prototyp i lera. Den här formen är ju också snygg. Men inte ett dugg lik skissen.


Det var lite klurigt att få till rundlarna. Ville helst ha dem (nästan i alla fall) likadana. Mätte och jämförde. Använde olika stål. Nu var det dags för kaffe och så hämta sandpapper för nästa moment. Det tog en god stund innan alla små jack var nedslipade. Vet ju att de framträder så retligt när man ytbehandlar så noggrannhet är viktigt! Alltid! Slöjd måste få ta tid ❗

Känner mig riktigt nöjd med min ljusstake. Blev bättre än skissen 💪😍!

/Pyvve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar