torsdag 25 april 2019

Utmaning med fogar

Hej!

Jag gillar sockerlåds-fogar. Och laxstjärts-fogar. De är rent ljuvliga och kan förgylla den enklaste låda. Tänkte att de är väl inte så svåra att tillverka. Om man är noggrann.

Den första biten vill inte vara med på bild. Är lite gles mellan tapparna 😁.
Insåg snart att jag måste börja med den allra enklaste. Efter flera timmar och mycket justering fick jag till en 1:1-fog. Efter ännu fler timmar fick jag till en 3:2-fog. Inser att det är både pilligt och tålamodsprövande att få till en låda med fogar på fyra !! sidor.



Efter ytterligare provbitar testar jag en ny taktik. Utmaningen ligger i streckens placering och var, med hänsyn till strecket, man sågar. Mitt i, vänster om eller höger om. Utan att tappa riktningen. Efter lite fix med täljkniven kändes det riktigt bra.


Nästan på plats från ena hållet. Lite kvar på andra sidan. Avvaktar till morgondagen med det sista. Detta kanske blir min första godkända fog.

/Pyvve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar