tisdag 23 april 2019

Dockklänning i blå toner

Hej!

En helkväll med symaskinen! Härligt! Idén kom direkt när jag såg att lapptäcksteknik ingick i workshopsen denna delkurs. Första skisserna gjordes då. Sedan har det varit annat mer viktigt. Men nu, ikväll, började jag processen att rita mönster och välja tyg.




 Har grunnat en del på hur jag skulle få till jämna, fina "kilar" och den matematiska hjärnhalvan har arbetat för högtryck. Valde ändå den enkla vägen. Att vika på mitten, på mitten, på mitten. Som när man klipper snöstjärnor. Det fungerade alldeles utmärkt.





Två bomullstyger i blått och vitt. Härligt mjuka. Fransar sig inte. Behöver inte fållas. Återbruk. Känns bra. Känns bäst.

  
Jag började med kilen som ska vara mitt fram. Den vackra blomrankan ska fånga blicken och förstärka mönsterkompositionen. Jag valde därför att göra den bredare än övriga kilar.



 

På var sida om mittdelen syddes en blå kil enligt mönstret. Jag valde att vika mönstret och markera för varje del. Man kan också klippa isär mönstret och använda dessa som mönsterdelar.

För att "gömma" fållarna och göra klänningen mer bekväm kommer jag att fodra den med ett mjukt bomullstyg. Har inte bestämt ännu hur halsringningen ska bli. Kompositionen får avgöra det.

/Pyvve

1 kommentar:

  1. Älskar att du gör klänningen "mer bekväm" för den lilla dockan <3 /Rebecka

    SvaraRadera