söndag 14 april 2019

Tacka vet jag tråckling

Hej!

Minns att detta med tråckling bara kändes onödigt och tog extra tid i skolslöjden. Nu säger jag "tack och lov för tråcklingen!". Ska det bli bra så krävs tråckling och noggrannhet. Och det är vad som behövs för att få hörnen snygga och cirklarna på plats.

Jag känner efter en handfull cirklar att det är lättare att klippa ut 3/4 av en cirkel plus sömsmån (se bild 1). Gör ett litet jack från pilen till cirkelns mitt. Forma cirkelns ytterkant exempelvis med strykjärn och tråckla runt. På bild 2 syns det var cirkeln ska placeras. Nu är det noga att det lilla jacket som klipptes på första bilden öppnas och läggs exakt i hörnet vid pennans spets på bild 3. Tråckla i markeringen som visar var sömmen ska sys senare. Sömsmånen är lika bred som jacket och sömmen ska sys exakt så att rutornas hörn ligger mot varandra.

Knappnålarnas huvud (bild 5 och 6) är i mitten av cirkeln OCH där hörnen möts i cirkelns mitt. På 7:e bilden är sömmarna tråcklade och allt ser ut att vara på rätt plats. Nu är det dags att sy sömmen. Bygg på med resten av rutorna bort till nästa hörn (bild 8) och montera ytterligare en cirkel.

 /Pyvve

1 kommentar:

  1. Hej! Kan du förstora bilderna i detta inlägget? Vore kul att se dem lite större/närmare :D / R

    SvaraRadera