tisdag 4 juni 2019

Skål nr 2

Hej!

Efter en härlig dag med undervisningsövningar kände jag mig taggad att vara kreativ och svarva min andra skål någonsin ⛵ !

Den första, som jag svarvade i färskt trä, sprack.

Tråkigt. Men vi var förberedda på att det skulle kunna hända eftersom vi började svarva ena dagen och fortsatte nästa. Skålen låg i vatten över natt men det var nog inte tillräckligt.


Efter att ha hittat skålchucken och hört mig för hos släktingar och vänner fick jag en insikt i HUR den skulle användas och sättas fast på trästycket. Och idag skulle den användas!

Började som förra gången med att forma till min träbit och svarva den rund. Den här gången räckte det med att svarva på halva stycket eftersom den vänstra i bild skulle var fäste för chucken och senare sågas bort.

Det kändes riktigt bra och jag hade snart fått till en yttre skålform jag var nöjd med och jag delade av med skarvjärnet där jag senare skulle såga av stycket.

 
Efter att ha slipat med sandpapper var jag riktigt nöjd. Hämtade Mannen, en skiftnyckel, skruvar och annat som kunde tänkas behövas. Sågade till botten i bandsågen. Den blev inte rak??? Sågade igen. Mannen sågade en tredje gång. Inte rakt.

Vid närmare inspektion av bandsågen ser vi att självaste sågbandet inte gick centrerat på hjulen. Inte konstigt att det inte blev rakt när det inte finns något att styra emot. Lite molokna gick vi hem och skål nr 2 blev ingen skål idag. Nu är vi för trötta för att fixa och riskera att den här också går sönder. Hade varit roligt att visa den på morgondagens redovisning. Men inte ens jag kan slå knut på mig själv, även om jag tror det ibland 😎.

/Pyvve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar