lördag 1 juni 2019

Knyter ihop säcken!

Hej!

Nu är terminen snart slut och delkursen SL20 också. Försöker knyta ihop säcken och samla ihop mina alster för transport till Göteborg 🚂🚇🏫.

Randiga klänningen är klar och jag är nöjd. Har ingen bebis att prova den på så en (för liten) docka fick vara med på bild.

Ljusstaken (ask), träklubban (björk) och delarna till tidskriftsstället (al) har ytbehandlats med kokosolja. Efter övervägandet mellan linolja och kokosolja valde jag det senare. Det ger en fin nyans och härlig känsla på materialet. Å så gillar jag att använda fingrarna och känna formerna när jag oljar in föremålen.

Till vänster står sidstyckena till tidskriftsstället. Hålen är borrade med vanlig borrmaskin. Kändes lite "over-kill" att göra det i pelarborrmaskinen. Spåren testade jag att fräsa med bordsfräsen men det fanns inget frässtål lagom för bottenplattan (plywood 6 mm) så efter övervägande valde jag att spåra med hjälp av cirkelsågen framför att välja ett tunnare (4 mm) material. Jag vill att botten ska hålla för att "släppa ner" tyngre kataloger i lådan.

Nästa utmaning blir att skapa en mall av något slag för att montera handtag på sidstyckena. Skruvhålen ska stämman med handtagens fästskruvar och de ska dessutom sitta likadant (fast spegelvänt) på de båda sidstycken.

/Pyvve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar