tisdag 30 april 2019

Stämjärnet i min hand

Hej!

Äntligen börjar det likna den skål jag vill framställa! Började i morse med att markera bottenplattan. Högg med stämjärnet så spånen flög i lokalen. Med botten uppåt och i takt med att materialet blev tunnare ändrades ljudet i den "resonanslåda" som blev mellan skålen och hyvelbänken. Häftigt!

De gamla hantverkarna kunde förmodligen lyssna sig fram till när skålar och träskor var tillräckligt tjocka. De hade nog inte stått i timmar med stämjärnet utan tagit fram yxan. De var proffs!


Efter flitiga timmar blev väggarna tunnare och jag arbetade med lättare tag längs med långsidorna. Så småningom övergick jag till att raspa och forma min skål. Den mjuka furen vill gärna flisa sig. Det gäller att raspa längs med fibrerna. Funderar över hur jag ska dekorera skålen. Några små detaljer som påminner om dess ursprung. Nöjd med dagen går jag hem för att vila Valborg!

/Pyvve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar